CONGRATZ MOM!



Idag ringde min mamma och väckte mig, som hon brukar göra.
istället för att irritera skiten ur mig när jag sover, så berättade mamma att hon blivit given INTEGRATIONS PRISET för kronobergslän!
Det är min mamma det! :) jag är så stolt över henne, allt hon gjort sedan hon kom till sverige lönar sig äntligen.
Den där kvinnan hjälper allt och alla som behöver hennes hjälp.
Min mamma är min förebild! den starkaste kvinnan i världen.
I en liten by i Kuwait, var hon den första kvinna som fick åka iväg som 17 åring för att studera på universitetet.
Där studerade hon i fyra år,ensam på en helt annan kontinent.
Det var i Algeriet hon träffade min pappa, och de åkte hem för att gifta sig, det tog en månad efter giftermålet  på väg till svärförälderna som hon ska träffa för första gången, hon ska även till Palestina för första gången sen hon var sex år då hennes familj blev drivna ur landet 1967. Hon tar ett steg innanför gränsen och blir genast kidnappad av israeliska soldater som sätter henne i fängelse i ett halv år.
Där var hon 24 år och nygift, i en cell, och ingen anhörig hade en aning om vart hon var.
Klarar man tortyr och israeliskt fängelse i ett halv år, så är man stark!
När hon äntligen kommer ut får hon börja sitt nya liv efter all trauma, men det går bra och min storebror föds.
I tre år lever de lyckliga i Kuwait. tills alla palestinier drivs från landet, och mamma, pappa och bror flyr till USA, där bor de i två år tills de måste ge sig av igen. Syrien blev nästa mål, och där kom jag till världen.
Ett år gick och strävan efter ett bättre liv förde dem till Sverige ♥.
Här har MIN MAMMA arbetat som socialarbetare och hjälpt flyktingar i sverige. Hon är författare och journalist, svenska lärare och föreläsare. hon föreläser om kvinnors rättigheter och hjälper unga invandrarkvinnor som har hedersrelaterade problem att klara av sina vardagliga liv.

När jag skriver det här kan jag inte förstå att det här är min mamma. någon som gått igenom så mycket, vaknar alltid med ett leende på läpparna och sprider sin kärlek något så otroligt.
Nu är jag förstår en ung lycklig kvinna som klarar sig rätt bra, och har mycket kunskap om världen, allt på grund av min mamma. Jag har aldrig trott jag inte klarar något i denna värld, hon har alltid intalat mig att jag kan göra vad jag vill med mitt liv och visat mig vad kärlek är. 

Jag vill bara säga Grattis till min mamma, Världens bästa mamma.



One
D.

Kommentarer
Postat av: Loui

GO GIRL! Älskar detta inlägg!

Helt otrolig är hon!

2009-05-06 @ 19:29:58
Postat av: Jasmine

Riktigt häftigt! Riktig förebild, helt klart!

2009-05-06 @ 23:56:50
Postat av: D.

Tack!

vad gulliga ni är!:)

2009-05-07 @ 01:18:29
Postat av: Anna

All kärlek till Dalal!=)

2009-05-08 @ 19:13:33
Postat av: D 2

Min mamma.

2009-05-09 @ 07:23:15
Postat av: Anonym

Jag grät när jag läste det här.. Har inga ord. Vilken mamma!

2009-07-11 @ 01:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0