Tamilerna


Söndagsmorgon kom, jag var bakis och hatade mitt liv för jag skulle jobba efter en "För mycket alkohol, jag tappade alla mina kort, dansade så de gör ont i fötter" kväll.

Då träffar jag på en sådan där person med jobbiga flyers, det var en tjej från Sri Lanka, den här gången stannar jag till och faktiskt lyssnar på vad hon har att säga. Hon berättar om Tamilerna och hur regeringen dödar och våldtar deras kvinnor. Jag såg bortsprängda kroppsdelar på spädbarn, våldtagna kvinnor bundna till stolpar med blodiga kroppar.

Jag rös till och kände mig illamående. Först blir jag så arg på världen som låter sådant hända!

Varför ska de här människorna lida, civila människor som bara vill leva i fred. Räcker det inte med fattigdomen och att de är förtryckta med. Måste man slakta dem som djur?
När ska minoriteter få den respekt de förtjänar?  Varför är det ingen som gör något åt saken?!

De här personerna som står med sina flyers och faktiskt informerar folk om hur det är i deras länder, de är hjältar!
Jag som anser mig själv rätt allmänbildad och ska alltid stå för folks rättigheter visste inte mycket om det här och jag skämdes. Jag ville stå där med henne och berätta för världen!

En av killarna som vad med henne hungerstrejkade för det han trodde på. Även om det kanske inte hjälper situationen är det något bra enligt mig. Han har visat sin ståndpunkt och visar vi alla vad vi tycker och faktiskt försöker bry oss mer än att "ojj vad synd för dem och sedan fortsätter med vår enkla svenska vardag" kan förändring ske.

Skänk en tanke till de här människorna, skriv ett brev, donera lite pengar, läs lite om tamilerna och lär dig om dem. Så mycket förtjänar de väl?


One
D.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0